Guru Margo & Buffelo market, Funeral. - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Margo Willems - WaarBenJij.nu Guru Margo & Buffelo market, Funeral. - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Margo Willems - WaarBenJij.nu

Guru Margo & Buffelo market, Funeral.

Door: margowillems

Blijf op de hoogte en volg Margo

24 Februari 2012 | Indonesië, Batavia

Lieve allemaal,

Hoe gaat het daar allemaal in het koude kikkerlandje? Hier gaat alles nog steeds heel erg goed. In de afgelopen twee weken heb ik weer veel beleefd.

Ik ga nog steeds bijna iedere dag naar de basischool om de Engels docent te ondersteunen. Vorige week vertelde ze me dat ze op dinsdag niet kon komen en toen vroeg ze me of ik les wilde komen geven. Ik dacht ik lesgeven? Na een paar minuten hoorde ik mezelf tegen de docent Dewi zeggen ja dat is goed, geen probleem. Dewi ging naar de directrice en die vond het een fantastisch plan. Dus daar vertrok ik de volgende dag naar de school, klaar om les te geven aan 27 Indonesische kindjes die amper tot geen Engels spreken. Ik mocht lesgeven over bodyparts. In totaal heb ik 70 minuten lesgegeven en het ging me goed af, met handen en voetenwerk kom je ver en de kinderen waren niet veel drukker dan normaal.
Best knap aangezien er ineens een spierwit roodharig meisje voor de klas stond in plaats van een indonesische docent! De leeftijd van de kinderen is rond de 5/6 jaar. Best jong om dan al in de schoolbanken te moeten zitten en constant te moeten luisteren!! De kinderen noemde mij Guru Margo. Guru betekend in het Indonesisch leerkracht!

Een paar dagen na het lesgeven op het schooltje ging ik naar de Buffelo market samen met de andere vrijwilligers. Het is een speciale markt waar op woensdag honderden buffels en varkens te koop aan worden geboden. We wisten niet wat we zagen toen we aankwamen. Werkelijk overal zagen we buffels om ons heen en groot dat ze waren. De buffels worden verkocht met als einddoel dat ze als offer naar een funeral (begrafenis) worden gebracht en dan daar ter plekke geslacht worden. Daarover later nog meer. We liepen over de markt tussen de buffels door die door mannen aan touwtjes vastgehouden werden. Er zit een ring door de neus van de beesten zodat ze gehoorzaam zijn. Vervelend om te zien. Daarna liepen we door naar het gedeelte van de varkens. Overal zaten kleine biggetjes in zakken gestopt wachtend op de verkoop, verschrikkelijk om te zien. En het geluid was ook echt oordovend, ze krijsten super hard. Verderop lagen de volwassen varkens op bamboeplankjes vastgebonden ook wachtend op de verkoop. De varkens werden op alle manieren na de verkoop vervoerd zo ook achterop de scooter.
De buffels werden in trucks vervoerd. (een buffel achterop een scooter lijkt me niet zo handig!)
Na de buffels en varkens liepen we nog over de gewone markt.

Na de indrukken die we op de markt opgedaan hadden kwam een paar avonden daarna een vrouw bij het weeshuis langs. Ze zei dat een familielid van haar was overleden en ze vroeg of wij mee wilde naar de funeral. Sulawesi staat bekend om zijn zeer indrukwekkende en speciale funerals dus we wilden allemaal met haar mee.
We spraken af de volgende dag naar haar huis te wandelen en vanaf daar naar de bruiloft te vertrekken. We zouden naar de bruiloft gaan per truck dat is heel normaal hier!
Daar vertrokken we dan de volgende dag naar de begrafenis per truck. Toen we allemaal in de truck klommen lag daar tot onze schrik een levend varken vastgebonden op een bamboeplankje in. De familie van de vrouw had als offer een varken voor de overleden persoon wat ze meenam naar de funeral. Daar vertrok we staand in de truck met tussen ons in het levende varken. Echt een hele aparte ervaring. Aangekomen bij de funeral stapten wij eerst uit (weer over het varken heen) en daarna werd het varken uitgeladen. Overal om ons heen arriveerden trucks waar varkens uit werden geladen. Naar om te zien omdat je weet dat ze kort daarna geslacht gaan worden.

Er waren op de begrafenis hutjes op verschillende hoogten op een berg. Wij werden alseerste naar een van de hoogste hutjes gebracht, daar stond ook de kist van de overleden persoon. Naast de kist werd net een buffel geslacht. We liepen langs de geslachte buffel en gingen in ons hutje zitten. Daar kregen we thee en koekjes. We zaten daar en hadden uitzicht op de buffel die in razend tempo ontleed werd. Heel gek als je dan koekjes en thee aan het drinken bent. Naast de buffel lagen veel varkens te wachten op de slacht.

Na de thee wisselden we van hutje en moesten we naar een hutje die lager gelegen op de berg lag. Daar kregen we middageten. Ook de ingewanden van de zojuist geslachten varkens kon je eten. Ik hield het opnieuw veilig bij rijst en ei. Voor de familie hadden we een slof sigaretten als offer gekocht. Dit geven erg veel mensen aan de familie. Een gedeelte van de sigaretten worden op de kist van de overleden persoon gelegd. Ook als offer.

Ook kwam ik tot de ontdekking dat het op een begrafenis normaal is als de overleden persoon niet persoonlijk kent. Deze begrafenis was extreem groot en aan het aantal varkens en buffels dat geslacht werd konden we opmaken dat het een welgestelde man was. Er werd ons verteld dat op de begrafenis een paar honderd mensen per dag zouden komen. En de begrafenis duurde in totaal drie dagen. De persoon is vaak al een tijdje overleden wanneer een begrafenis plaatsvind. Wat mij heel erg opviel is dat er zowel bij de bruiloft die ik eerder mij maakte als bij deze begrafenis vrijwel geen emoties getoond werden. Ik moet zeggen dat de begrafenis een van de meest bijzondere ervaringen voor mij is geweest sinds mijn komst in Sulawesi.


Liefs vanuit Bua!

Margo

  • 25 Februari 2012 - 08:32

    Lex:

    Halo Margo
    Aku akan mengajarkan Anda juga, karena pembakaran, kami telah melihat ketika kita berada di Indonesia, bagaimana matahari putih pada kulit Anda, terutama jika rambut Anda seperti merah

    menyenangkan dan pengalaman besar dari Belgia lex

    ps constateer ik verschillende schrijfstijlen bij je leuke stukjes????

  • 25 Februari 2012 - 11:29

    Lieke:

    Guru margo, misschien je nieuwe roeping gevonden?? Haha leuk dat je ook eens echt les mag geven! En die foto's met die kindjes, heel schattig!!! Haha dat varken dat is inderdaad andere koek dan hier!! Echt heel vet dat je zoveel ziet van de lokale gewoontes en rituelen! ENjoy!

  • 25 Februari 2012 - 11:31

    Mieke Elfers:

    Hoi Margo,
    Engelse les geven; dit had je nooit geloofd, he Margo, toen je voor je eindexamen vmbo-t met je Engels aan het stoeien was! Gaaf hoor. Wat een snoezige kindjes in die heerlijk ouderwetse houten, iets te grote schoolbanken. Ik krijg er zelf zo zin in om les te gaan geven in Indonesie.
    Vreselijk om te zien en te horen hoe men op de markt en elders met de beesten omgaat. Vanuit onze Westerse optiek zou ik dit pure dierenmishandeling willen noemen.
    Ja, in bruilofts- en begrafenisrituelen leer je een cultuur pas goed kennen. Goed dat je hier allemaal op af gaat. Bijzonder eigenlijk he, dat je gewoon als buitenstaander voor zulke persoonlijke vieringen- want ook de begrafenis is duidelijk een viering hier, uitgenodigd wordt. Indrukwekkend en leerzaam. Verruimt je blik.
    Dikke knuf,
    Mieke

  • 25 Februari 2012 - 16:44

    Opa En Oma:

    Lieve Margo,

    Wij zijn nu in Boxtel en lezen jouw verhaal.We hebben gezien dat je het heel goed naar je zin hebt.
    Opa wil ook zo begraven worden met veel varkens!!!
    Dan ben je geen "blauwe"meer.
    Nog heel veel succes en geniet nog,

    liefs opa en oma

  • 25 Februari 2012 - 18:30

    Lex:


    Opa wil ook zo begraven worden met veel varkens!!!

    dan wordt hij net een rollade met champignons en een uitje

    groetjes van lex Opa

  • 27 Februari 2012 - 01:29

    Niek!:

    Margootjee!

    Ik wil graag beginnen met te zeggen dat ik vind dat opa niet begraven moet worden met varkens :P

    Dan ga ik nu verder met (iets) meer sociaal wenselijke/geaccepteerde tekst!

    Hmm, wat zijn wij westerlingen toch een raar volkje vergeleken met waar jij nu zit. Het slachten van dieren is in mijn ogen overigens apart, maar ze zullen er vast een goede reden voor hebben.

    Eten ze die dieren (en dan met name de biefstuk enzo) ook op bij de begrafenis? Ik zag de ingewanden voorbij komen in je verhaal, maar ik vraag me af of ze van die offers eigenlijk niet gewoon al het eten daar klaarmaken.

    Echt supervet dat je daar zo bikkel Juf Engels staat te zijn. Chapeau! =D

    Liefs en veel succes en plezier jij!

    Niek

  • 01 Maart 2012 - 09:51

    Kim:

    He Margo!

    Leuk om je verhalen te lezen zeg. Je maakt veel mee, dat is wel duidelijk haha. En dat je les hebt gegeven, wat leuk!
    De foto's zijn ook mooi en leuk om te bekijken! Ik ben jaloers op je hoor....
    Afgelopen weekend zijn Tibbe en ik een weekendje naar Antwerpen geweest... En we zaten in hotel de Keyser. Grappig hè, ik wilde nog aan de meisjes achter de balie vragen of ze jou kende, maar dat vond Tibbe stom dus dat heb ik niet gedaan.

    Heel veel plezier nog Do, maar dat gaat vast wel lukken!

    Groetjes Kim

  • 01 Maart 2012 - 17:37

    Gijs:

    he guru,

    beetje vaag dat je eerst naar een begrafenis gaat, vervolgens naar een bruiloft en dan weer naar een begrafenis. Ik snap t ff niet. Dus ook erg grappig dat je thee aan het drinken bent terwijl er een buffel geslacht word. Kwam niet meer bij toen ik t las. Sigaretten als offer zeker nice :p.

    menunggu cerita Anda berikutnya. Dan bersenang-senang

    mencium bro

  • 02 Maart 2012 - 12:11

    Malou 11ers:

    Heej Do,

    Hihi voor de klas, je kan nog alle kanten op als je thuis bent, en je maakt ook veel mee, bruiloften, begrafenissen. Nu nog een geboorte en je hebt de cycle of life!

    enjoy want de tijd raast voorbij

    veel liefs en xxxxx

  • 02 Maart 2012 - 19:23

    Sabine:

    Heeej Margooo!

    Jeetje wat maak jij veel mee zeg, avonturier!
    Heb wel gelachen hoor om je fotosessie. Ik zie het al helemaal voor me. Jij in positie met een bibberend kind op je schoot. Moet ik eens proberen op mijn werk ;) hihihi!
    Heel leuk om te lezen dat je het allemaal erg naar je zin hebt! Dat is fijn.

    Heel veel plezier nog met alles wat je nog gaat beleven en ik lees het weer!
    Take care of yourself!

    Liefs, xxx Sab

  • 04 Maart 2012 - 13:18

    Peter Artz:

    Hey Margo!

    Uit alle verhalen en foto’s kan ik wel opmaken dat je het goed naar je zin hebt daar! Je maakt in ieder geval een hoop mee en je krijgt ook mooi de kans om wat meer van de cultuur mee te krijgen. Wat een verschil zeg, hoe het daar bij een begrafenis aan toe gaat.. Verder super leuk dat je voor de klas hebt gestaan om Engelse les te geven! Mag je nu straks vaker Engelse les gaan geven? Dat lees ik wel in je volgende verhaal :P

    Geniet er nog van!

    Groetjes,
    Peter

  • 11 Maart 2012 - 12:33

    Pap En Mam:

    Over 34 dagen alweer terug?? Dat zal even wennen worden!
    Lekker weer aan de aardappels, lekker weer onder de douche en lekker weer chillen op de bank bij GTST. Maar eerst nog even genieten van het bijzondere leven daar.
    Over een week arriveert Florien en kun je aan haar alvast alles laten zien.
    Wij horen de verhalen wel over 34 dagen.
    Heel veel liefs uit een lente-achtig Boxtel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margo

Actief sinds 03 Dec. 2011
Verslag gelezen: 700
Totaal aantal bezoekers 45336

Voorgaande reizen:

07 Januari 2012 - 15 April 2012

Vrijwilligerswerk weeshuis

Landen bezocht: