Backpacken in Sulawesi! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Margo Willems - WaarBenJij.nu Backpacken in Sulawesi! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Margo Willems - WaarBenJij.nu

Backpacken in Sulawesi!

Door: margowillems

Blijf op de hoogte en volg Margo

31 Maart 2012 | Indonesië, Batavia

Lieve allemaal,

Na afscheid te hebben genomen in het weeshuis ben ik alweer twee weken aan het backpacken met Florien. Wat was het leuk haar te zien in Sulawesie! Nadat ze aankwam heb ik haar eerst rondgeleid en haar een aantal leuke plaatsen laten zien. Natuurlijk vooral de plaatsen waar ik de afgelopen twee maanden ben geweest zoals het weeshuis en het schooltje waar ik les gaf!

Na een paar dagen besloten we om naar de Mamasa vallei af te reizen per scooter. Dit leek ons een goed idee aangezien je met de scooter in 6 uur naar de Mamasa vallei rijd en met de bus in 11 uur tijd. Dus we vertrokken per scooter naar de Mamasa vallei.. maar na twee uur veranderde de geasfalteerde weg in.. geen weg??? De weg die we daarna opreden was in z'on slechte staat dat het er meer op leek dat we in een attractie zaten dan achterop een scooter. Daarnaast moest ik mijn scooterdriver de hele tijd instructies in het Indonesisch/Engels geven aangezien hij niet zo goed kon rijden. En zijn inschattingsvermogen vrij slecht was.

Uiteindelijk kwamen we aan in de Mamasavallei.. de scooter tocht was het allemaal waard geweest want wat was het daar mooi! Veel mensen vroegen ons hoe we naar Mamasa vallei waren gereist. Nadat we vertelden dat we achterop de scooter waren gekomen keken ze ons aan alsof we gek waren en een man vroeg weten jullie dat wel zeker? Het bleek dus een vrij aparte manier te zijn om naar de vallei te reizen.We zijn daar een paar dagen gebleven en hebben toen gekozen om met de bus (dus 11 uur rijden!) terug te gaan dat leek ons een betere keuze dan de scooter!

Terug aangekomen in Rante Pao hadden we nog niet echt concrete plannen over wat we verder nog wilden doen in Toraja. Toen we besloten het plaatsje Batatumonga te bezoeken ontmoetten we Nederlandse toeristen die met een gids op pad waren. De rest van de dag gingen wij met hun mee op pad. We gingen naar het dorp van hun gids omdat daar op dat moment hanengevechten bezig waren. Toen we aankwamen waren de gevechten al in volle gang. Wat we snel doorkregen was dat de gevechten echt een mannending zijn en dat er veel geld wordt ingezet op de hanen.

Er kwamen iedere keer twee mannen in het midden van het veld met allebei een haan in hun handen en zodra de hanen opgefokt genoeg raakten (niet alleen de hanen raakten opgefokt maar de omstanders ook!) lieten ze ze los om te vechten. Er was pas een winnaar als een van de twee hanen dood was. Ze bonden een vlijmscherp mes aan 1 van de poten van de hanen waardoor het gevecht snel over is.
We zijn hier niet lang gebleven aangezien we het akelig vonden om te zien en de mannen daar iets te opgefokt waren omdat ze zoveel geld hadden ingezet. Wanneer ze geld inzetten op de haan die uiteindelijk dood gaat zijn ze al hun geld kwijt. Dus hun gedrag was goed verklaarbaar maar fijn was anders!

De dag daarna reisden we af naar Pare Pare om voor de laatste keer mijn visum te verlengen en toen ons dat was gelukt reisden we door naar Sengkang. Daar hebben we vandaag een boottocht gedaan over het Tempe Meer en hebben we een drijvend dorp bezocht. We zijn op bezoek geweest op 1 van de drijvende huizen uit het dorp echt super gaaf. We konden het allebei moeilijk bevatten... een heel dorp dat drijft op het water, echt gek maar ook geweldig!

We blijven nog een paar dagen op Sulawesi en dan vertrekken we naar Borneo. Het derde eiland van Indonesie wat ik ga bezoeken..
ik heb er ontzettend zin in en hoop daar apen te zien!

Liefs uit Senkang

• 31 Maart 2012 - 07:39

Malou:

Heej Dames,

Leuk die foto van de twee zusjes achterin de truck :)

Zal fijn voor je geweest zijn dat je kan laten zien waar je gewerkt hebt Do. En samen packpacken super. De vallei met een scooter haha, houten konten zullen jullie wel gehad hebben. De hanengevechten kan ik nog wel herinneren ja. Echt naar om te zien hoe ze de hanen voorbereiden en messen aan de pootjes binden. Illegaal maar helaas niet uit het Indonesiebeeld weg te denken.

Veel plezier nog en wees voorzichtig!!

xxxx

• 31 Maart 2012 - 09:01

Iris:

Hey lieverd!!
    Wat gaaf man, backpacken met je zus! Aan de verhalen te lezen vind ejt het erg fijn dat je zus er is! En nu kun je echt iets van het land zien, erg mooi. Nog maar 2 weken en dan is je grote avontuur alweer afgelopen, is zo snel gegaan!
    Geniet nog even in indonesie en een hele goede terugreis alvast!

Liefs Iris

• 31 Maart 2012 - 10:44

Lieke:

Haaa Flo en Margo!

Leukom een update te krijgen van jullie avonturen!! Heel erg gaaf!! Jullie hebben alweer veel mee gemaakt!!! Alvast veel plezier op Borneo!!!

• 31 Maart 2012 - 11:24

Pap En Mam:

Leuk verhaal weer! Zo ga je zelfs het Nederlandse asfalt waarderen!!
    Gaaf hoedje heb je, Do. Jullie zien er allebei goed uit, gelukkig.
    Het is nu aftellen....nog 2 weken en dan zien wij onze dochters weer in levende lijve.
    Geniet nog lekker van al jullie avonturen daar en heel veel liefs van deze hardwerkende galeriehouders, KUS!!!

• 31 Maart 2012 - 21:34

Nel:

Hoi meiden,

Wat een geweldig avontuur.
    Jullie verhalen zijn al super leuk.
    In het echie zal het nog leuker zijn.
    Geniet met volle teugen.

Liefs. Nel

• 31 Maart 2012 - 23:01

Jennifer:

Hoi Hoi,

Wat Leuk al die verhalen.. een hele ervaring zo te lezen :)
    Geweldig dat je dit doet Margo, geniet ervan

Liefs xxx Jennifer

• 01 April 2012 - 07:31

Tant-el Oom-pi:

Ha stoere nichten,

vooral dat scooteren in de jungle lijkt mij gaaaaf, zal ik met mijn rode vespaatje ook best kunnen-;)
    toch een ander tripje doen jullie dan ons cruise-plan in augustus, dar wordt meer schaatsen op een ijsbaan op zee bij 35 graden, ook afzien. tsja je moet wat.
    in 3 bergen alles Ok, Pip is onze pompi (werkt bij de BP) Teun is nu beneden aan het eieren op deurposten leggen vrees ik (1 april) en mijn mannen zijn aan het zodiac-varen op het veerse meer om alvast de paaseieren daar te verstoppen. best raar leven leiden wij!

geniet er nog flink van daar, geen geld inzette bij die hanen hoor, slechte zaak, XXXXXXXXXX

• 01 April 2012 - 07:53

Lisanne:

Ha Margo!

Super om te lezen dat je jouw tijd bij het weeshuis goed en fijn hebt afgesloten en Florien ook alles hebt kunnen laten zien ^^ Het voelt vast fijn om dat met jouw zus te kunnen delen. Dan kan ze zien waar je al die tijd bent geweest :)
    Verder wens ik jullie nog heel veel plezier met de rondreis, maar zo te lezen moet dat vast helemaal goed komen!

Liefs, Lisanne

• 03 April 2012 - 17:05

Eline:

Super leuk verhaal Margo! En de fotos zijn ook echt super gaaf! Ben jaloers!
    tot snel
    xx Eline

• 04 April 2012 - 14:12

Helene:

Hé meiden,
    Wat een mooie foto's en mooie verhalen...
    Heb zin om gelijk in het vliegtuig te springen.
    Die hanengevechten heb ik daar ook gezien. Niet fijn!
    Geniet enorm van deze laatste twee weken.
    Liefs, Helene